تفاوت رشته های بدنسازی و فیتنس و فیزیک و کلاسیک

تفاوت رشته های بدنسازی و فیتنس و فیزیک و کلاسیک

در این مقاله از سایت ذی ماسل به بررسی این موضوع می پردازیم که تفاوت پرورش اندام و بادی کلاسیک و فیتنس و در کل تفاوت رشته های مختلف بدنسازی و فیتنس چیست؟ و موارد زیر را متوجه خواهید شد:

تفاوت رشته های بدنسازی و فیتنس

تفاوت بیلدینگ (پرورش اندام) و فیزیک

تفاوت بیلدینگ (پرورش اندام) و کلاسیک

تفاوت فیزیک و کلاسیک


این رشته ها علی رغم تفاوت های بسیار زیاد، باز هم دارای شباهات زیادی اند. از این جهت می توانید پایه ای مشترک برای هردو قائل شوید با این حال در روش ها، تغذیه و بسیاری از موارد دیگر با هم تفاوت ها و شباهت هایی دارند. شاید گفتن این نکته هم بد نباشید که گاها در علم بدنسازی به فیتنس، فیزیک هم گفته میشود و همچنین به بدنسازی، پرورش اندام نیز میگویند!

شباهت بدنسازی و فیتنس و بادی کلاسیک

بدنسازی و فیتنس هر دو یک پایه و اساس دارند که تناسب و قرینه بودن عضلات است. یعنی تمامی عضلات گردن، شانه و سر شانه، بازو ها، سینه، شکم و ران ها در حالت انقباض باید از یک ریتم متناسب برخوردار باشند پس تمام این ماهیچه هار در طول تمرین تحت انقباض قرار می گیرند تا از نمایش بی نقصی برخوردار شوند که از این لحاظ هر دوی این رشته ها در یک راستا قرار دارند.

تفاوت فیتنس و بدنسازی و بادی کلاسیک

در حجم عضلات :

این تفاوت عمده ترین تفاوت ظاهری بدنسازی و فیزیک هستند. در بدنسازی حجم عضلات به نسبت فیزیک بسیار بیشتر است و این حجم غیر طبیعی عضلات ممکن است برای برخی بیننده ها خوشایند نباشد و زیبایی دلخواه آنان را به همراه نداشته باشد دیگر دلیل هم برآمدگی بیش از حد رگ ها در عضلات است که تا حدودی از زیبایی آنها می کاهد و اما در رشته فیزیک اینگونه نیست که به همین دلیل سالانه شاهد بیشتر و بیشتر شدن شرکت کننده ها و طرفداران این رشته هستیم.

در تمرینات :

بدیهی است ک در رشته فیزیک تمرینات سبک تر با تعداد بالاتری صورت میگیرد و از ورزشهای هوازی بیشتر استفاده می شود اما در بدنسازی ورزشکاران برای دستیابی به حجم بالایی از عضلات تمرینات سنگین تری را انجام می دهند و البته احتمال آسیب پذیری بیشتری نسبت به ورزشکاران رشته فیزیک دارند. البته باید بدانید کلیات تمرین و نوع حرکات تمرینی و برنامه های تمرینی آن ها مشابه است.

در فیگور های نمایش عضلات :

تنوع فیگور های نمایش عضلات در رشته پرورش اندام و کلاسیک بیشتر و زیباتر از فیتنس و فیزیک است. متاسفانه تنوع این حرکات و حالات در رشته فیزیک بسیار کمتر است که امید است در آینده این رشته از این نظر پیشرفت بسزایی داشته باشد.


به طور خلاصه تفاوت رشته های پرورش اندام و فیزیک و بادی کلاسیک را طبق آخرین قوانین فدراسیون IFBB می توانیم اینگونه بیان کنیم :


رشته بادی بیلدینگ یا پرورش اندام

•        شرکت کنندگان این رشته بر اساس وزن دسته بندی می شوند. مثلا کسی که قد ۱۶۷ سانتیمتر دارد می تواند در کنار کسی قرار بگیرد که قد ۱۸۷ سانتیمتری دارد. کسانی که قد کوتاهتری دارند، در این رشته موفقترند. چون عضلات بدن آنها زودتر پر می شود. اما بدنسازان قدبلند بسیاری بوده اند که توانسته اند در این رشته موفق شوند مانند : رونی کلمن، آرنولد شوارتزنگر و…

•        معیار داوری، عضلات حجیم و گرد و کات عضلانی خوب و بالانس بدن است.

•        نکته بسیار مهم بالانس بدن است. بدنسازان زیادی بوده اند که بدنشان حجم زیادی داشته است اما به خاطر بالانس نبودن بدنشان، به جایگاه خوبی دست نیافته اند مانند: مارکوس رول.

•        در این رشته اشخاصی که دارای تیپ بدنی آندرومورف هستند می توانند موفقتر باشند. ولی اشخاصی از دسته اکتومورف و مزومورف نیز در بادی بیلدینگ به موفقیت دست یافته اند. مانند دوریان یتس که در ۶ دوره مسترالمپیا قهرمان شد.


رشته فیزیک :

•        دسته بندی در این مسابقات، بر اساس قد است.

•        تناقض بین عرض سرشانه ها و عرض کمر معیار داوری است به این شکل که هر چه یک شرکت کننده عرض شانه بیشتر و عرض کمر کمتری داشته باشد، از امتیاز بیشتری برخوردار است.

•        عضلات نباید بزرگ و زیاد و گرد باشند و گرنه شرکت کننده از دور مسابقه خارج می شود.

•        داوران برای مدل مو، چهره، انتخاب شلوارک، گرفتن فیگور، نرمی و انعطاف بدن و ارتباط با داور و نداشتن کات زیاد و فیبر عضلانی ارزش خاصی قائل می شوند.

•        معمولا اشخاصی که دارای تیپ بدنی آندومورف هستند نمی توانند در این رشته موفق شوند.

•        بدن یک فیزیک کار باید این پیام را بدهد که با داروهای پپتیدی و استروئیدی ساخته نشده است.


رشته بادی کلاسیک :

•        بر اساس قد و وزن دسته بندی صورت می گیرد.

•        برای مثال در دسته قدی ۱۸۰+ وزن شرکت کنندگان باید چیزی حدود ۸۶ کیلو گرم باشد.

•        داورها به عضلات کشیده و کات عمقی و خوب جایزه می دهند.

•        عضلات شرکت کننده نباید مثل رشته بادی بیلدینگ خیلی گرد و حجیم باشند و گرنه در رقابت با کسانی که عضلات کشیده تر دارند، مغلوب می شود.

•        اشخاصی که تیپ بدنی اکتومورف و مزومورف دارند، در این رشته می توانند به موفقیت برسند.


برای دیدن و دانلود برنامه های تمرینی و غذایی آقایان و بانوان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برنامه های تمرینی و غذایی


کپی از این مقاله تنها با لینک دادن به سایت ذی ماسل مجاز است

سایت ذی ماسل